Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Niepoort Crusted Port (bottled in 2007)

  • Mathieu Wechseler

    Niepoort Crusted Port (bottled in 2007)

    Ton Overmars - Amsterdam € 20,00

    Geproefd 28-03-2011

    Fraaie, diepe robijnkleur. Een lust voor het oog.

    Neus van kersen, vlierbes en pruimen, kruiden, zoethout en salmiak. Maar alles nog wat compact en redelijk gesloten.

    In de mond een explosie aan sappig, zoet en tegelijkertijd enorm fris kersenfruit. Zijdezachte tannine. Geheel versmolten met de wijn. Heel veel concentratie, maar toch goede doordrinkfactor. Sterk op het fruit gemaakt. Mist de diepgang van een top-vintage, maar voor een type ruby is deze wijn fenomenaal lekker.

    De wijn kan naar mijn idee rijpen. Is nu nog wat compact, maar zal over een jaar of twee/drie wat meer finesse tonen.

    Lange afdronk.

    Score: 16,5/20

    De wijn is gebaat bij een drinktemperatuur van ca. 16-17°C. Heb hem nu gedronken op ca. 21°C en dat is te warm!

    Op 1 juli 2011 nogmaals geproefd op ca. 16°C. Op deze temperatuur smaakt de port inderdaad een stuk beter. Weliswaar nog steeds geen Vintage-karakter (althans niet de Vintages die ertoe doen), maar wel de beste “speciale ruby” die ik ooit gedronken heb. Veel sappig kersenfruit. Overstijgt ook nagenoeg alle LBV’s die ik ooit gedronken heb. Er zit nog een goed rijpingspotentieel in deze Crusted Port. Opvallend is ook de mooie frisheid die in deze port zit, van begin tot einde. Ook een fraai pepertje op het einde. Absolute top-ruby.

    16,5+/20

  • Rita

    Glad I've finally found smotehing I agree with!