Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

ROSE PORT / PINK PORT

  • CHRISTOPHER D.J. WOODMAN

    Hallo Port Liefhebbers,

    Rose Port, ook wel pink port genoemd, is sinds ongeveer 2008 op de mark. Croft Pink was zover bekend de eerst in zijn soort. Tot 2008 vielen alle port soorten onder de volgende drie hoofd benamingen. Ruby, Tawny & White.

    Een echte Rose Port word net zoals echte Rose wijn, zoals de Fransen het maken, van “blauwe” druiven gemaakt. Het vruchtensap word alleen korter in kontact gebracht met de schillen en dergelijke. Hierdoor komt minder rode pigment in de wijn. Goedkope Tawny's zijn een blend van Ruby en White, Goedkope Rose wijnen zijn een blend van Rood en Witte wijn. Voor zover ik weet is Rose Port GEEN blend, maar op de traditionele manier gemaakt.

    Een van de verschillen van Rose Port met de andere drie hoofd port soorten is dat het niet op hout gelagerd is in vaten.

    Op het internet heb ik tot zover maar acht merken gevonden die een “Rose Port” maken.

    1. QUEVEDO ROSÉ

    2. CROFT PINK

    3. ROZÈS ROSÉ

    4. RABELO PINK

    5. POCAS PINK

    6. OFFLEY ROSÉ

    7. KOPKE ROSÉ

    8. CRUZ PINK

    Veel “Nosing & Tasting” plezier.

    Gegroet,

    Christopher D J Woodman

  • CHRISTOPHER D.J. WOODMAN

    Hallo port Liefhebbers,

    Ik heb een negende merk gevonden die ook een Rose port produceert.

    – Messias Rose.

    Veel drink plezier.

    Groet,

    Christopher