Deze port volg ik nu al een paar jaar en ik word er steeds enthousiaster over. Als je er nog aan kunt komen, aarzel dan niet want ik schat dat je hem nog voor max. 35,- euro kunt kopen.

Hieronder 3 proefnotities die dateren van 2003, 2005 en 2010. Steeds zonder eerst de voorgaande notities te hebben gelezen, en dan valt op dat er zich toch bepaalde dingen herhalen en bepaalde voorspellingen kloppen.

Poças Vintage Port 2000

Gekocht bij Sligro: € 18,- 09-04-2003

Geproefd: 24-9-2003 (en eerder dit jaar)

Mooie dikke robijnkleur met paars randje. Een lust om naar te kijken. Kleur blijft helemaal plakken aan rand van het glas.

Vlierbessen, kersen en chocola in de neus. Ook iets vers gemalen peper en wat kardemom.

In de mond een explosie van sappige donkere pruimen. Enorm veel chocola in de mond. Alcohol prikkelt iets in de neus. Heerlijk veel kersenbonbon en wat marsepein in het midden en op het einde. Een geweldige tanninestructuur die een lang leven waarborgt (ik dacht dat bij het vorige proeven de wijn meer voor de korte of middellange termijn zou zijn - misschien moet dit worden herzien!!!??).

Heerlijke vulling en concentratie. In twee woorden: “vloeibare kersenbonbons”.

Mooie lange afdronk met veel zachte tannine op het einde. Schitterend glas Vintage Port voor een meer dan redelijke prijs uit dit superjaar 2000.

Drinken vanaf 2008/2010. Houdbaar tot 2025.

Score: 17/20

Geproefd op 31-10-2005

Ondoorzichtige paarsrode kleur. Plakt helemaal aan de rand van het glas. Nog enorm vitaal die kleur.

In de neus gedroogde pruimen, vlierbessen, maggi en wat marsepein en Boerenjongens (alcohol). Alle aroma's ingetogen of gesloten fase!? Alcohol prikkelt wat in de neus. Naar mijn mening wel een goed potentieel om diverse aroma's te ontwikkelen (5 jaar laten rusten).

In de mond een explosie van kersenbonbons, maar dan met de goede soort chocolade (geen Aldi-bagger!). Die impressie van kersenbonbons houdt de wijn van voor tot achter helemaal vast. Heel mooie concentratie met veel gesmolten tannine die op het einde voor de mooie zachte, maar droge (chocolade)toon zorgt. Heerlijk glas port. Dik, kersen en chocolade. Kan zeker nog 10 jaar rijpen.

Score: 17/20

Kan zich volgens mij meten met menig gerenommeerd huis van het jaar 2000. Hoewel de port dan enigszins op slot lijkt, blijft die in de mond toch wel een waar feest voor de liefhebbers van al dat “jeune” fruit en die dikke gesmolten tannine die niet alleen de smaak, maar ook de sensatie op je tong van pure chocolade simuleert.

Heb laatst nog een fles bijgekocht uit de Sligro (nog steeds dezelfde prijs: ca. € 19,00 incl. BTW)

Geproefd op 24.11.2010

Ongelofelijk dikke, donkere robijnrode/kersenrode kleur. Enorm vitale kleur voor 10 jaar oud.

Opvallend mooie kleur. Niet vaak zo enthousiast over een kleur!

Aan de neus donker fruit, pruimen, zwarte kersen, maar ook kaarsvet, kreupelhout, paddenstoelen en kruiden. Eerder donkere tonen dan fruitige tonen (maar de wijn is zojuist geopend en komt rechtstreeks uit de bewaarkast ca. 14°C). Heb het gevoel dat alles nog wat op slot zit en zich nog helemaal moet ontwikkelen.

In de mond dik, sappig kersenfruit, veel chocolade, opvallend veel frisheid ook. Nog enorm veel tannine en fraaie tanninestructuur. Mooie fijnkorrelige tannine. Mooie zoetheid ook. Zuren, zoet, chocolade en fijnkorrelige tannine zorgt voor een geweldige balans. En telkens weer die fraaie chocoladetonen.

Wellicht dat de wijn niet over enorme complexiteit beschikt, maar het is zeker een meer dan verrassende vertegenwoordiger van deze “vintage 2000”

Lekker lange afdronk met ook hier weer die mooie frisheid.

Score: 17,5+/20

(wellicht nog een punt of wat hoger als de neus zich in de komende jaren beter ontwikkeld – die zit nu nog wat op slot)

Door de geweldige tanninestructuur, de mooie frisheid (fijne zuren), het zoet, de concentratie en uiteraard de alcohol, moet ik mijn oordeel herzien over “voor de middellange termijn”. Ik denk dat de wijn nog zeker 15 jaar meegaat. Tot 2025 dus of langer! De wijn heeft dan de tannine helemaal afgebouwd, helemaal versmolten met de wijn, waardoor je een superzachte, rijpe en geraffineerde port krijgt (tenminste dat schat ik zo even in)!

Tja, en dan de prijs…EUR 18,00 wat een koopje!!!

Belangrijke observatie: de tweede dag was de wijn al een stuk opener in de neus. De donkere impressies maakten plaats voor wat meer zwoelheid en fruitaroma’s. Datzelfde geldt ook voor de smaak. Explosie aan kersenfruit en sappige pruimen. Veel vurigheid ook. Een dagje luchten doet de port kennelijk heel goed!